woensdag 8 juli 2009

Ottavio Bottecchia, van begin tot eind in het geel (1924)

De winst van Astana in de ploegentijdrit was gisteren voor weinigen een verrassing. Een gedreven Lance Armstrong maakte lange aflossingen en leek op weg om de 40 seconden achterstand op Fabian Cancellara meer dan goed te maken en de gele trui voor de 84e keer in zijn carriere aan te kunnen trekken. Op de streep bleek dat toch niet het geval. De 40 seconden achterstand waren door Astana goed gemaakt, maar meer ook niet. Daardoor kan Cancallara met een voorsprong van 0,2 seconden ook vandaag het geel nog aanhouden.

Perpignan
De etappe van vandaag gaat weer voor een belangrijk deel langs de kust. Van Le Cap d’Agde moeten de renners 197 kilometer afleggen naar Perpignan. Die stad kent al een uitgebreide Tourhistorie. Vooral in de beginjaren van de Ronde werd Perpignan vaak aangedaan. Tussen 1910 en 1937 finishte ieder jaar een etappe in de stad in Frans-Catalonië. Na de Tweede Wereldoorlog is de stad echter minder vaak onderdeel van het Tourparcours geweest. Pas voor de tiende keer sinds 1947 rijden de renners Perpignan binnen. Wel is er in het verleden Nederlands succes geweest. In 1964 was het klassiekerspecialist Jo de Roo die de etappe wist te winnen en een jaar later was het Jan Janssen die juichend de streep over reed.

Ottavio Bottecchia
Veertig jaar voor Jo de Roo in Perpignan wist te winnen was het de Italiaan Ottavio Bottecchia die er de etappe wist te winnen. In die Ronde van Frankrijk van 1924 was het Bottechia’s eerste overwinning. De dag voor zijn zege in Perpignan had hij de bergetappe naar Luchon op zijn naam geschreven en ook de openingsrit van Parijs naar Le Havre had hij al op zijn naam geschreven en die rit had hem de gele trui opgeleverd die hij ook in Perpignan droeg.In 1919 was de gele trui voor het eerst uitgereikt aan de leider van het Algemeen Klassement. Doel ervan was het voor het publiek zichtbaar maken wie de leider in koers was. De kleur geel was niet toevallig gekozen, geel was de kleur van het papier waarop de organiserende Franse sportkrant L’Auto werd gedrukt.Vanaf dag één had de Italiaan de gele trui al aan en hij zou hem in die Ronde ook niet meer afstaan. Bottecchia werd daarmee de eerste coureur die van begin tot einde in de Tour de France de gele trui wist te dragen. Iets wat slechts is nagedaan door de Luxemburger Nicolas Frantz in 1928 en de Belg Romain Maes in 1935.

Raadsel rond zijn overlijden
Een jaar na zijn glorieuze zege in de Ronde van Frankrijk wist Bottecchia de gele trui weer naar Parijs te brengen. Daardoor behoorde hij meteen tot een van de grootste renners uit de Tourgeschiedenis. Twee jaar na zijn tweede Touroverwinning was Bottecchia weer hard aan het trainen voor een nieuwe Tour de France. Op 3 juni 1927 reed hij een trainingsrondje in Toscane, van die training is hij nooit thuis gekomen. Hij is zwaargewond langs de weg gevonden en naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis vervoerd. Daar overleed hij twaalf dagen later, op slechts 32-jarige leeftijd aan zijn verwondingen.Hoe Bottecchia aan zijn verwondingen is gekomen is een nooit opgelost raadsel gebleven. Er zijn een aantal verschillende verhalen over wat er zou zijn gebeurd. Één van die verhalen is dat hij is vermoord vanwege zijn linkse politieke ideeën door fascisten. Een ander verhaal is dat hij zou zijn betrapt door een boer toen hij een tros druiven van het land plukte, de boer zou daar zo woest over zijn geworden dat hij een grote steen gepakt heeft en tegen Bottecchia heeft geworpen. Een laatste versie is dat Bottecchia ongelukkig van zijn fiets zou zijn gevallen, op zijn hoofd terecht gekomen is en een schedelbasisfractuur opgelopen heeft.Het ware verhaal rond de raadselachtige dood van de Italiaanse kampioen is nooit boven water gekomen en het is ook niet te verwachten dat het ooit nog zal gebeuren.

Weer Cavendish?
Vandaag dus een nieuwe aankomst in Perpignan, 85 jaar na Ottavio Bottecchia. Het moet wel raar lopen als de sprintersploegen er niet voor zorgen dat er een nieuwe massasprint gaat komen. Want zoveel kansen komen er naar vandaag niet meer. Na de twee eerdere zeges van Cavendish die aan duidelijkheid niets te wensen over lieten is het de vraag hoeveel hulp zijn Columbia ploeg gaat krijgen. Ook kan het net als twee dagen weer in waaiers getrokken worden en dat zou wel weer eens voor spektakel kunnen zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten